Naše usluge
- Home
- Usluge
FMC (Financial management and control) – Financijsko upravljanje i kontrola
Financijsko upravljanje i kontrole može se definirati kao sustav kojim su financijski učinci poslovanja korisnika proračuna usmjeravani i kontrolirani tako da podupiru realizaciju ciljeva.
Sustav obuhvaća sve poslovne transakcije, a posebice one koje su vezane uz:
- prihode/primitke,
- rashode/izdatke,
- imovinu,
- obveze,
- natječajne procedure i ugovaranje,
- način povrata neopravdanih i nezakonito utrošenih proračunskih sredstava.
Ključne osobe koje su odgovorne za to kako, na koji način i koliko učinkovito funkcioniraju sustavi financijskog upravljanja i kontrola su rukovoditelji, prvenstveno čelnik korisnika proračuna i čelnici unutarnjih ustrojstvenih jedinica u okvirima svojih ovlasti i odgovornosti.
Koordinaciju aktivnosti vezanih za financijsko upravljanje i kontrole na razini korisnika proračuna operativno provodi ustrojstvena jedinica za financije i proračun. Ustrojstvene jedinice za financije imaju zadaću biti potpora rukovoditeljima u preuzimanju upravljačke odgovornosti za financijske učinke.
Oni koji organiziraju poslovanje, predlažu i donose odluke na temelju kojih provode aktivnosti trebaju biti svjesni svoje odgovornosti za:
- način na koji upravljaju poslovanjem,
- financijske učinke koji proizlaze iz takvog poslovanja,
- rizike koje nosi takvo poslovanje,
- kontrolne aktivnosti koje trebaju biti uspostavljene i primijenjene,
- kontinuirano praćenje sustava upravljanja i njegovo pravodobno ažuriranje.
Sustavi financijskog upravljanja i kontrola temelje se na pet međusobno povezanih komponenti koje su detaljno razrađene u Metodološkom okviru za provedbu financijskog upravljanja i kontrola koji je sastavni dio Pravilnika o provedbi financijskog upravljanja i kontrola u javnom sektoru. Metodološki okvir daje pregled aktivnosti, načina i postupaka koje obuhvaća financijsko upravljanje i kontrola. Unutar Metodološkog okvira korisnici proračuna, uvažavajući brojne zakonske i podzakonske propise koji uređuju pojedina područja poslovanja, ali i svoje specifičnosti i posebnosti u poslovanju, provode financijsko upravljanje i kontrole.
IZJAVA O FISKALNOJ ODGOVORNOSTI
Davanje izjave o fiskalnoj odgovornosti zakonski je temeljno regulirano Zakonom o fiskalnoj odgovornosti te njegovim izmjenama i dopunama te Uredbom o sastavljanju i predaji izjave o fiskalnoj odgovornosti te izmjenama i dopunama Uredbe.
Izjava se daje na temelju popunjenog Upitnika o fiskalnoj odgovornosti te na temelju raspoloživih informacija, rezultata rada revizije i vlastite procjene.
Čelnik Izjavu daje na temelju:
- Upitnika o fiskalnoj odgovornosti koji su obveznici davanja Izjave dužni prethodno popuniti,
- raspoloživih informacija o radu tijela,
- rezultata rada unutarnje i vanjske revizije i
- vlastite procjene.
Izjava o fiskalnoj odgovornosti zajedno sa svim pratećim dokumentima koji se prilažu uz Izjavu dokumentira se u predmetu o fiskalnoj odgovornosti koji ostaje kod obveznika. Potrebno je sastaviti dokument u kojem je popisan sadržaj predmeta. U predmetu se nalaze sljedeći dokumenti:
- Izjava o fiskalnoj odgovornosti
- Upitnik o fiskalnoj odgovornosti
- Plan otklanjanja slabosti i nepravilnosti
- Izvješće o otklonjenim slabostima i nepravilnostima
- Mišljenje unutrašnjeg revizora (ili Izjava o reviziji)
- Dokazi na odgovore „DA“
GODIŠNJA I POLUGODIŠNJA IZVJEŠĆA O NEPRAVILNOSTI
- Odluka o imenovanju osobe zadužene za nepravilnosti,
- Podaci o prijavljenoj – uočenoj nepravilnosti,
- Praćenje postupanja po poduzetim mjerama,
- Izvješće o nepravilnostima .
Prema Naputku Izvješće o nepravilnostima dostavlja se Sektoru za financijski i proračunski nadzor, Ministarstva financija, Katančićeva 5, 10 000 Zagreb.
Obveza ovog Naputka je polugodišnje i godišnje izvješćivanje o nepravilnostima do 31.07. tekuće godine za polugodišnje razdoblje, odnosno do 31.03. tekuće godine za godišnje razdoblje. Proračunski i izvanproračunski korisnici mogu i ne moraju imenovati osobu zaduženu za nepravilnosti, ali ukoliko je ne imenuju moraju se obratiti osobi zaduženoj za nepravilnosti u nadležnom osnivaču.
STRATEŠKO PLANIRANJE
Strateško planiranje je ključ uspješnosti jedne organizacije, ali i njezina potreba kako bi opstala u dinamičnom okruženju. Strateško planiranje je sustavan način donošenja temeljnih odluka, određivanja smjera djelovanja, provođenja aktivnosti i mjera te utvrđivanje ciljeva i načina ostvarenja koji usmjeravaju organizaciju prema njihovoj viziji u budućnosti.
Organizacija procesa strateškog planiranja u javnom sektoru započinje utvrđivanjem strateškog okvira, odnosno definiranjem Izjave o viziji i misiji te definiranjem strateških ciljeva. Najprije se utvrđuju opći ciljevi, zatim posebni ciljevi te načini ostvarenja. Sljedeći korak u procesu strateškog planiranja jest definiranje pokazatelja uspješnosti koji omogućavaju praćenje i mjerenje uspješnosti postizanja utvrđenih ciljeva. Proces praćenja provodi se kontinuirano kroz razdoblje za koje je strateški plan izrađen i njime se utvrđuje jesu li i u kojoj mjeri ostvareni postavljeni ciljevi. Posljednja faza procesa je izvještavanje o provedbi strateškog dokumenta.
Osnovni cilj strateškog planiranja je jasno utvrditi prirodu i karakter organizacije i sektora, djelokruga koji ono predstavlja i upravlja njezinim razvojem u budućnosti. Kroz proces strateškog planiranja se utvrđuju ciljevi, prioriteti i strategije te se definiraju mjere za procjenu uspješnosti ostvarenja tih ciljeva. Dakle, strateški dokumenti predstavljaju integrirani skup strateških operativnih ciljeva i aktivnosti, koji su potrebni kako bi se u budućnosti ostvario željeni rezultat.
Strateški plan obično prati i izrada godišnjih planova rada, koji detaljnije definiraju odgovornost za izvršenje plana, rokove, potrebne resurse i eventualno organizacijske i operativne korake koje je potrebno uraditi kako bi se postigli ciljevi definirani planom.
IZRADA PROJEKTNE DOKUMENTACIJE ZA APLICIRANJE NA EU FONDOVE
Izrada projektne dokumentacije je važan i neizbježan korak na putu dobivanja financijske potpore koju nude EU fondovi.